اندیکاتور RSI چیست؟ – اندیکاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی

اندیکاتور RSI چیست به چه دلیل سرمایه گذاران در بازار بورس از این شاخص استفاده می‌کنند؟ و چگونه می‌توانید با بررسی اندیکاتور شاخص قدرت نسبی، ارزش معاملات خود را بالاتر ببرید؟

اندیکاتور RSI یکی از مهمترین و پرکاربرد‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال میان سرمایه گذاران می باشد. اندیکاتور RSI برای تشخیص جهت قیمت و قدرت تحرکات قیمتی در سهم مورد استفاده قرار می گیرد.

با  مقاله اندیکاتور RSI چیست همراه باشید تا ضمن بررسی موضوعاتی مانند روند صعودی و نزولی RSI و واگرایی دو دوره‌ای RSI در بازار بورس، به پرسش‌های بالا پاسخ دهیم.

اندیکاتور RSI چیست-1

 

پیشنهاد می کنم فیلترهای کاربردی بورس شامل بیش از 700 فیلتر کاربردی در سایت دیده بان بازار را مشاهده نمایید

 

تحلیل تکنیکال به چه معناست؟

پیش از آن که پیرامون بهترین استراتژی‌ها بحث کنیم و به این سوال بپردازیم که اندیکاتور RSI چیست و چگونه می‌توان از آن در معاملات بازار بورس استفاده کرد، می‌بایست برخی از تعاریف پایه را مدنظر قرار دهیم. تحلیل تکنیکال، یک روش پیش‌بینی حرکت قیمت‌ها و روندهای آینده بورس، با مطالعه بر روی چارت‌های اقدامات گذشته بازار بورس و مقایسه آنها با موارد کنونی است. تحلیل تکنیکال با این موضوع درگیر است که در گذشته واقعا چه اتفاقاتی در بازار بورس افتاده است و در آینده احتمالا چه اتفاقاتی خواهد افتاد. تحلیل تکنیکال، قیمت اسناد تجاری را در نظر گرفته و از چارت‌هایی که با استفاده از این داده‌ها ساخته می‌شوند، به عنوان یک ابزار مقدماتی بهره می‌برد.

یک مزیت عمده و بسیار بزرگ تحلیل تکنیکال در بازار بورس، آن است که تحلیل‌گران باتجربه قادر خواهند بود که بازارها و اسناد تجاری متعدد را در بورس به صورت همزمان دنبال کنند. پیش از آن که بتوانیم به طور دقیق به این سوال پاسخ دهیم که اندیکاتور RSI چیست، می‎بایست سه اصل اساسی در تحلیل تکنیکال را مورد پوشش قرار دهیم.

 

پیشنهاد می کنم مقاله کاربردی آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی در بورس را مطالعه نمایید

 

روند بازار، بهترین دوست شماست

تحلیل تکنیکال برای شناسایی الگوهایی از رفتار بازار بورس به کار می‌رود که در مدت زمان زیادی معنادار و مهم بوده‌اند. برای بسیاری از الگوهای معین، احتمال بالایی وجود دارد که این الگوها، نتایجی قابل پیش‌بینی را تولید نمایند. به علاوه، الگوهای شناخته شده‌ای نیز موجود هستند که خود را بر اساس یک مبنای ثابت تکرار می‌کنند.

 

تاریخ، تکرار کننده خود است

الگوهای چارت بازار بورس، در مدت زمان بیش از صد سال، شناسایی و دسته‌بندی شده‌اند و شیوه‌ای که بسیاری از الگوها خود را تکرار می‌کنند، در واقع ما را به این نتیجه می‌رساند که روان شناسی انسانی در طول زمان شامل تغییرات اندکی است.

 

پیشنهاد می کنم بخش اول مقاله روانشناسی بازار بورس و تابلو خوانی حجم معاملات را مطالعه کنید. بخش دوم مقاله در مورد شناسایی کد به کد و بلوکی و بخش سوم مقاله نیز در مورد نسبت خریداران به فروشندگان می باشد را حتما مشاهده نمایید.

 

عملکرد قیمت، موجب نزول هر چیزی می‌شود

این گفته به آن معناست که قیمت واقعی، بازتاب تمام چیزهایی است که برای بازار شناخته شده‌اند و می‌توانند بر آن اثر بگذارند، مانند عرضه و تقاضا، عوامل سیاسی و احساسات بازار. با این حال، یک تحلیل تکنیکال خالص تنها با حرکت قیمت‌ها سروکار دارد و نه با دلایلی که هر تغییری ممکن است موجب آن شود. یکی از شاخص‌هایی که تحلیل تکنیکال بر آن بسیار تکیه دارد، RSI یا همان اندیکاتور شاخص قدرت نسبی است. در سال‌های اخیر، به دلیل فرمول قدرتمند این شاخص و امکان استفاده از واگرایی RSI، معامله بر اساس اندیکاتور RSI در بورس، به شکل فزاینده‌ای از محبوبیت برخوردار شده است.

 

پیشنهاد می کنم مقاله کاربردی آموزش الگوهای کندل استیک در تحلیل تکنیکال را مطالعه فرمایید.

 

اندیکاتور RSI چیست؟

در توضیح اینکه اندیکاتور RSI چیست باید گفت اندیکاتور RSI نرخ حرکات به سمت بالا نسبت به حرکات به سمت پایین را اندازه‌گیری کرده و این محاسبات را به شکلی نرمالایز می‌کند که شاخص در بازه‌ صفر تا 100 قابل بیان باشد. اگر RSI بر روی عدد 70 یا بالاتر از آن باشد، فرض می‌شود که این حواله بیش از حد خریداری شده است (موقعیتی که در آن قیمت‌ها، بیش از انتظارات بازار افزایش پیدا می‌کنند.) عدد RSI 30 یا پایین‌تر به عنوان نشانه‌ای از فروش بیش از حد حواله در نظر گرفته می‌شود (موقعیتی که در آن قیمت‌ها بیش از انتظارات بازار سقوط می‌کنند.) با داشتن این اطلاعات، می‌توانید از اندیکاتور RSI برای معاملات روزمره خود استفاده کنید.

برخلاف نظر اغلب مردم، RSI یک اندیکاتور تعیین کننده در بورس است. فرمولی که برای اندیکاتور RSI به کار می‌رود از دو معادله استفاده می‌کند که در حل کردن این فرمول، درگیر هستند. اولین معادله، مقدار قدرت نسبی اولیه (RS) را می‌گیرد، که نسبت میانگین بسته شدن‌های بالا به میانگین بسته شدن‌های پایین در طول N دوره است. این فرمول در ادامه نشان داده می‌شود:

  • RS= میانگین تغییرات قیمت رو به بالا / میانگین تغییرات قیمت رو به پایین

مقدار RSI واقعی با نشان دادن این اندیکاتور در مقیاس صد و از طریق فرمول زیر به دست می‌آید:

  • RSI = 100 – (100 /1 + RS)

اگر از MetaTrader (MT4) استفاده می‌کنید، می‌توانید این اندیکاتور را در چارت MT4 خود اتچ کرده و به سادگی، آن را در پنجره چارت اصلی بکشید و رها کنید (drag and drop). شکل زیر چگونگی این فرایند را نشان می‌دهد.

اندیکاتور RSI چیست-2

 

پیشنهاد می کنم مقاله اندیکاتور میانگین متحرک چیست؟ – انواع میانگین متحرک ها را مطالعه کنید

 

بهترین تنظیمات برای معاملات روزانه اندیکاتور RSI چیست؟

برای بسیاری از سرمایه‌گذاران، استفاده از اندیکاتور RSI برای انجام معاملات روزمره بسیار سودمند است. اما بهترین تنظیمات اندیکاتور RSI چیست؟ برای تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران، تنظیمات پیش فرض دوره 14 روزه RSI کاملا مناسب است. اما برخی از تاجران روزانه برای انجام معاملات روزمره در بازار بورس، از تنظیمات متفاوتی از اندیکاتور RSI استفاده می‌کنند.

این سرمایه‌گذاران، تنظیمات دوره 14 را نمی‌پسندند، چرا که درمی‌یابند که این حالت، سیگنال‌های تجاری نامعمولی را تولید می‌کند. در نتیجه، برخی از آنها تصمیم می‌گیرند که چارچوب خود را پایین‌تر بیاورند، در حالی که برخی دیگر، تنظیمات دوره RSI را کمی پایین‌تر در نظر می‌گیرند تا حساسیت نوسان‌ساز را افزایش دهند. تا یک نوسان‌ساز حساس‌تر را دریافت کنند. به طور کلی:

  • سرمایه‌گذاران روزانه و کوتاه مدت در بازار بورس، معمولا از تنظیمات کوتاه‌تر با دوره‌هایی که در بازه 9- 11 روزه قرار دارد، استفاده می‌کنند.
  • سرمایه‌گذاران میان مدت، غالبا از همان پریود پیش فرض 14 روزه استفاده می‌کنند.
  • سرمایه‌گذاران بلند مدت بورس، معمولا این تنظیمات را بر روی دوره بلندتر و در بازه 20 تا 30 روزه قرار می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که پاسخ به پرسش بهترین تنظیمات اندیکاتور RSI چیست؟ به استراتژی تجارت شما بستگی دارد.

 

پیشنهاد می کنم حتما مقاله آموزش کار با اندیکاتور RSI در بازار بورس را مطالعه کنید

 

استراتژی‌های تجارت با اندیکاتور RSI

RSI OBOS Levels

اگر RSI کمتر از 30 باشد، به این معنی است که بازار بورس با فروش بیش از حد مواجه است و این که قیمت احتمالا در نهایت افزایش می‌یابد. به محض این که واژگونی تایید شود، یک معامله خرید می‌تواند صورت بگیرد. متقابلا، اگر RSI بیشتر از 70 باشد، به این معناست که فروش بیش از حد اتفاق افتاده و قیمت‌ها احتمالا به زودی کاهش خواهند یافت. در صورت تصدیق این موضوع، یک معامله فروش می‌تواند اتفاق بیفتد. سطح 50، خط وسط بوده و به عنوان مرزی میان این دو وضعیت عمل می‌کند. به بیان دیگر، در روند صعودی، RSI معمولا بیشتر از 50 و در یک روند نزولی معمولا کمتر از 50 خواهد بود.

اندیکاتور RSI چیست-3

 

پیشنهاد می کنم مقاله آموزش اندیکاتور خط روند – رسم خط روند ببینید

 

واگرایی دو دوره‌ای اندیکاتور RSI چیست؟

در این حالت، یک RSI با دوره 5 بر روی یک دوره طولانی‌تر (RSI با دوره 14) اعمال شده و کراس‌اورها مشاهده می‌گردند. با به‌کارگیری RSI 14، مواقعی پیش می‌آید که بازار بورس، پیش از رخ دادن یک تغییر جهت، به سطح فروش یا خرید بیش از حد نمی‌رسد. در بازار بورس، یک پریود کوتاه‌تر RSI نسبت به تغییرات قیمت، واکنش بیشتری نشان می‌دهد، بنابراین قادر است نخستین نشانه‌های برگشت‌ها را نمایش دهد. زمانی که RSI 5 از بالای RSI 14 عبور می‌کند، به این معناست که قیمت‌های اخیر در حال بالا رفتن هستند. در این حالت، یک سیگنال خرید در بورس به وجود می‌آید.

زمانی که RSI 5 از پایین عبور کرده و به سطح پایین‌تر RSI 14  می‌رسد، به این معناست که قیمت‌های اخیر در حال کاهش هستند. این وضعیت یک سیگنال فروش در بازار بورس محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در بورس، متوجه شده‌اند که با ترکیب استراتژی معامله RSI با Pivot Points عملکرد آنها در بازار، به شکل چشم‌گیری بهبود می‌یابد.

اندیکاتور RSI چیست-4

 

پیشنهاد می کنم مقاله اندیکاتور MACD چیست؟ را مشاهده نمایید

 

خطوط ترند RSI

این استراتژی، به معنای متصل کردن قسمت‌های بالا و پایین بر روی چارت RSI و معامله بر روی شکستگی خط ترند است. برای کشیدن یک خط روند صعودی RSI، تعداد سه یا بیشتر از نقاط خط RSI که در حال بالا رفتن است را به هم متصل کنید. خط روند نزولی، از اتصال نقاط در حال پایین رفتن به دست می‌آید. یک شکست در خط ترند RSI ممکن است نشان دهنده ادامه بالقوه قیمت یا یک واژگونی باشد. به خاطر داشته باشید که شکست در خط ترند RSI معمولا بر شکست در خط ترند چارت قیمت مقدم است و به همین دلیل، یک هشدار قبلی و همچنین یک فرصت زود هنگام برای معامله در بورس را اعلام می‌کند.

اندیکاتور RSI چیست-5

 

پیشنهاد می کنم مقاله آموزش فیلتر نویسی در سایت دیده بان بورس را مطالعه کنید

 

واگرایی کلاسیک RSI

واگرایی نزولی RSI زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت‌ها در سطح بالاتری قرار گرفته و به صورت همزمان، RSI کاهش یافته و در ارتفاع پایین‌تری قرار می‌گیرد. شما معمولا واگرایی RSI را در نقطه اوج یک بازار صعودی مشاهده می‌کنید و این حالت در بازار بورس به نام الگوی بازگشتی شناخته می‌شود. زماین که واگرایی RSI اتفاق می‌افتد، سرمایه‌گذاران انتظار یک برگشت را دارند.

در مقابل، واگرایی صعودی RSI زمانی تشکیل می‌دهد که قیمت‌ها یک سطح پایین‌تر و RSI یک سطح بالاتر را تشکیل می‌دهند. این حالت، یک هشدار قبلی است مبنی بر این که جهت ترند احتمالا از روند نزولی به صعودی تغییر خواهد کرد. در تحلیل تکنیکال بورس، از واگرایی RSI به گستردگی استفاده می‌شود. برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که از فریم‌های زمانی بالاتر برای معامله بر روی واگرایی RSI استفاده کنند. شما نیز می‌توانید با به‌کارگیری این سه استراتژی، دریابید که سیگنال درست خرید و فروش اندیکاتور RSI چیست و از آن استفاده کنید.

اندیکاتور RSI چیست-6

 

پیشنهاد می کنم حتما مقاله آموزش اندیکاتور میانگین متحرک – استراتژی های میانگین متحرک را مطالعه نمایید

 

کدام اندیکاتورها بهترین عملکرد را با RSI دارند؟

همراه با استراتژی‌ها و تنظیمات، شما می‌توانید اندیکاتورهای دیگر تحلیل تکنیکال را برای تکمیل RSI، با هم ترکیب کنید. یکی از بهترین این موارد، اندیکاتورهای مومنتوم هستند. توصیه ما این است که از میانگین متحرک همگرا واگرا و کراس‌اورهای میانگین متحرک استفاده کنید.

 

پیشنهاد می کنم محصول فیلترهای نوسان گیری در بورس که شامل 3 فیلتر تخصصی می باشد را مشاهده کنید. برای توضیحات تکمیلی در خصوص این 3 فیلتر که به صورت تخصصی کدنویسی شده و فقط در وب سایت ثروت آفرین موجود می باشد محصول فیلترهای کاربردی بورس (نوسانگیری کوتاه مدت) را مشاهده کنید.

 

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ای که پیش روی شماست، به این سوال پاسخ دادیم که اندیکاتور RSI چیست و چگونه می‌توان از آن در بازار بورس استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که آغاز و استفاده از اندیکاتور RSI برای بسیاری از معامله‌های روزانه بسیار ساده است. به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌کار بورس، بدون آشنایی با تحلیل تکنیکال، آزمایش پارامترهای مختلف یا یاد گرفتن تفسیرهای صحیح یک اندیکاتور، به آن تکیه می‌کنند. در نتیجه، RSI به یکی از اندیکاتورهای MT4 تبدیل شده است که به گستردگی مورد استفاده ناصحیح قرار می‌گیرند.

با این حال، زمانی که این شاخص را به درستی متوجه شده و بکار بردید، استفاده از اندیکاتور RSI برای معاملات روزانه بورس، به شما این قابلیت را می‌دهد که مشخص کنید آیا قیمت‌ها دارای روند هستند، آیا بازار دچار خرید یا فروش افراطی شده است و بهترین قیمت برای ورود به یک معامله یا خروج از آن چیست.

اگر از مقاله اندیکاتور RSI چیست استفاده کردید و تجربه خاصی در مورد اندیکاتور rsi دارید با کاربران وبسایت ثروت آفرین به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *