مقدمه‌ای بر آموزش کار با واگرایی در اندیکاتورها (Divergence Training)

مقدمه‌ای بر آموزش کار با واگرایی در اندیکاتورها (Divergence Training)

برای شناسایی واگرایی باید بدانیم اندیکاتور‌های واگرایی چه اندیگاتورهایی هستند. در تعریف آموزش کار با واگرایی در اندیکاتورها باید گفت این اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند واگرایی در نمودارهای بازار را نشان می دهند. واگرایی زمانی اتفاق می‌افتد که نمودار و اسیلاتور در جهات مختلف حرکت کنند. به عنوان مثال، زمانی که قیمت یک سهم در بورس به قله‌های جدید می رسد و در همان حین اسیلاتور به سمت پایین حرکت کند، واگرایی ایجاد شده‌است.

در این متن با ما همراه باشید تا آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها را به طور کامل بیاموزید و از آن در تحلیل های خود استفاده کنید. با یادگیری مفهوم واگرایی و کاربرد آن در بازار بورس، در کمترین زمان بهترین نتیجه را خواهید گرفت و یک تحلیل‌گر حرفه‌ای خواهید شد.

 

پیشنهاد می کنم از محصول فیلترهای نوسان گیری در بورس که شامل 3 فیلتر تخصصی می باشد بازدید نمایید. برای توضیحات تکمیلی در خصوص این 3 فیلتر که به صورت تخصصی کدنویسی شده و فقط در وب سایت ثروت آفرین موجود می باشد محصول فیلترهای کاربردی بورس (نوسانگیری کوتاه مدت) را مشاهده کنید.

 

مفهوم واگرایی چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

در ادامه مبحث آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها باید گفت واگرایی در بورس به این معنی است که روند فعلی پایان یافته و امکان حرکت قیمت در جهت دیگر وجود دارد. اگر واگرایی را مشاهده کردید، می‌توانید به دو روش از آن برای تحلیل یم سهم از آن استفاده کنید:

1-اگر موقعیت باز و سودآوری دارید، برای بستن آن و کسب سود خود را آماده کنید.

2-اگر به دنبال فرصتی برای باز کردن موقعیت هستید، واگرایی می‌تواند وضعیت مناسبی برای باز کردن موقعیت در جهت مخالف باشد.

مفهوم واگرایی چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

سوالات متداول در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها

1-چگونه باید از واگرایی‌ها در Metatrader 4 استفاده کنیم؟

به طور پیش فرض در Metatrader 4 هیچ اندیکاتور واگرایی وجود ندارد. با این حال، می‌توانید آن‌ها را به صورت رایگان دانلود کرده و در Metatrader 4  نصب کنید.

2-واگرایی در بازار بورس چیست؟

شرایطی است که قیمت سهم به یک جهت حرکت می‌کند اما اندیکاتور تغییر جهت می‌دهد و در جهت مخالف حرکت می‌کند. به عنوان مثال، قیمت چندین هفته است که هم جهت اندیکاتور RSI در حال افزایش است، اما در برخی موارد RSI  تغییر جهت داده و به سمت پایین حرکت می‌کند.

3-از کدام اندیکاتور‌ها می‌توان برای واگرایی در بورس استفاده کرد؟

در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها RSI ، MACD ، CCI و استوکاستیک برای تحلیل بازار توصیه می‌شوند.

4- استفاده از واگرایی‌ها در معاملات بورس، چه کاربردی دارد؟

اولین کاربرد این است که واگرایی سیگنال پایان احتمالی یک حرکت را صادر می کند. یعنی اگر از قبل وارد یک سهم شده اید می‌توانید به سود کسب شده قناعت کرده و از سهم خارج شوید. دوم کاربرد برای زمان‌هایی است که به دنبال فرصتی برای شناسایی موقعیت جدید و ورود به سهم هستید. هنگامی که یک واگرایی رخ می‌دهد، موقعیت سهم را بررسی کرده و پس از دریافت سیگنال قطعی برای ورود به سهم اقدام کنید.

 

پیشنهاد می کنم مقاله بیش از 700 فیلتر مهم و کاربردی بورس در سایت Tsetmc را مشاهده فرمایید.

 

نکاتی که در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتورها باید توجه کنیم؟

اگر از واگرایی در تحلیل های خود استفاده می‌کنید،  باید چند مورد را بخاطر بسپارید.

در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها به یاد داشته‌باشید که واگرایی، سیگنالی برای شروع معاملات نیست. واگرایی می‌تواند در مدت زمانی طولانی رخ دهد. به عنوان مثال، شما در یک نمودار روزانه بورس شاهد واگرایی هستید. قیمت در حال افزایش است، اما اندیکاتور RSI  شروع به حرکت رو به پایین نموده‌ است. این وضعیت طی 10 روز آینده ادامه دار خواهد بود. یعنی قیمت افزایش می‌یابد و اسیلاتور رو به پایین حرکت می‌کند. فقط در روز یازدهم ممکن است قیمت شکسته شده و افت قیمت آغاز گردد.

در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها به همین دلیل، مهم است که تأیید سیگنال را ررسی کنید، یعنی سیگنالی جداگانه برای باز کردن موقعیت در جهت صعودی یا ریزش داشته باشید.

نکاتی که در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتورها باید توجه کنیم؟

هرگز تصمیمات خود را برای ورود به یک سهم در بازار بورس صرفاً بر اساس واگرایی نگیرید! زیرا هر واگرایی به تغییر جهت ختم نمی‌شود. گاهی اتفاق می‌افتد که روند قدرت خود را از دست می‌دهد و واگرایی ظاهر می‌شود. اما پس از مدتی روند قبلی دوباره از سر گرفته‌ می‌شود.

نکته‌ای مهم در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها، این است که شما می‌توانید واگرایی را با انواع دیگری از روش‌های تحلیل تکنیکال ترکیب کنید. اگر مشاهده کردید که واگرایی نزدیک به یک حمایت یا مقاومت مهم در بورس رخ داده‌ است، این احتمال وجود دارد که حرکتی در جهت مخالف وجود داشته‌باشد.

یک نکته مهم دیگر در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها، این است که واگرایی را در هر بازه زمانی می‌توانید مشاهده کنید. از مقادیر کم مانند 1 ماه، 5 ماه و .. گرفته‌ تا بالاترین میزان روزانه، هفتگی و ماهانه.

هرچه بازه زمانی بیشتر باشد، واگرایی رخ داده در سهام از اهمیت بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال، پس از یک واگرایی در نمودار روزانه ، ممکن است روند در بازار بورس به طور کامل تغییر کند.

 

پیشنهاد می کنم حتما مقاله کاربردی 35 الگوی کندل استیک در تحلیل تکنیکال بورس (Candle Stick) را مطالعه فرمایید

 

چگونه می‌توان با استفاده از واگرایی‌ها صاحب موقعیت شد؟

اولین نکته در مبحث تحلیل تکنیکال و واگرایی، این است که نباید برای موقعیتتان کاملا بر اساس واگرایی تصمیم بگیرید. شما باید سیستمی برای تأیید شرایط باز کردن موقعیت در بورس داشته‌باشید. در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها توصیه می‌شود که از خطوط روند‌های بازار بورس  استفاده کنید. واگرایی می‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. خط روند ایجاد شده در زمان فعلی را پیدا کنید و  سپس  معمولاً زمان مناسبی برای باز کردن موقعیت وجود دارد. همچنین می‌توانید از اندیکاتور‌هایی مانند CCI  و MACD در سطح صفر استفاده کنید.

برای یافتن واگرایی در بورس از کدام اندیکاتور‌ها باید استفاده کرد؟

برای یافتن واگرایی در بورس از کدام اندیکاتور‌ها باید استفاده کرد؟

اهمیت آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها، در این است که واگرایی پدیده‌ای بسیار رایج است. شما برای بررسی تحلیل تکنیکال بازار، فقط به یک اندیکاتور و یک نمودار قیمت نیاز دارید. در واقع می‌توانید از بیشتر اندیکاتور‌ها برای یافتن واگرایی استفاده کنید. مشهورترین اندیکاتور‌ها، RSI و MACD هستند.

 

پیشنهاد می کنم مقاله بیش از 20 فیلتر نوسان گیری بورس در سایت دیده بان بازار را مطالعه کنید

 

1 -اندیکاتور RSI برای تحلیل تکنیکال در بازار بورس:

اولین اندیکاتوری که در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها توصیه می‌شود، RSI است. این اندیکاتور در موقعیت‌های مختلف بازار بورس و در زمان‌های مختلف بسیار خوب کار می‌کند. کاری که توصیه می‌شود، این است که دوره های RSI را از استاندارد 14 به 7 یا 9 کاهش دهید. این کار سیگنال‌های بیشتری از موقعیت های واگرایی می‌دهد که البته بعضی از آن‌ها نادرست هستند. RSI در فارکس، مبادله کالاها و بازار بورس به خوبی کار می‌کند.

اندیکاتور RSI  قصد دارد نشان دهد که آیا یک بورس در رابطه با قیمت‌های اخیر، بیش از حد خریداری شده یا بیش از حد فروخته می‌شود. RSI سود و زیان متوسط ​​قیمت را در یک بازه زمانی مشخص محاسبه می‌کند که همان طور که گفتیم دوره زمانی پیش فرض 14 دوره است.

مقادیر RSI  در بازه عددی 0 تا 100 رسم می‌شوند. در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها باید توجه داشت مقادیر بیش از 70 نشانگر خرید بیش از حد یک سهام در بازار بورس در مقایسه با سطح قیمت‌های اخیر در نظر گرفته می‌شود و مقادیر کمتر از 30، نشان دهنده سهامی است که بیش از حد فروخته می‌شود. در یک نگاه کلی‌تر، مقادیر بالای 50 به عنوان صعودی و مقادیر زیر 50 به عنوان نزولی تعبیر می‌شوند.

اندیکاتور RSI برای تحلیل تکنیکال در بازار بورس

 

2 -اندیکاتور MACD برای تحلیل واگرایی در بازار بورس

دومین اسیلاتوری که در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها توصیه می‌شود MACD است. واگرایی در MACD به ویژه در بازه های زمانی بالاتر( H4، روزانه و غیره) موثر است که بیشتر در معاملات بازار بورس استفاده می‌شوند. شما می‌توانید از MACD با تنظیمات استاندارد 12، 26 و 9 استفاده کنید یا تنظیمات مورد علاقه خود را همراه با واگرایی مورد بررسی قرار دهید.

در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها، بهتر است بدانید که اندیکاتور MACD در درجه اول برای سنجش قدرت حرکت قیمت سهام در بورس استفاده می‌شود. این اندیکاتور، این کار را با اندازه‌گیری واگرایی بین دو میانگین متحرک نمایی(EMA) انجام می‌دهد که معمولاً یک EMA با 12 دوره و یک EMA با 26 دوره هستند.

خط MACD با کسر EMA 26 دوره‌ای از EMA 12 دوره‌ای ایجاد می‌شود. یک خط EMA دیگر که 9 دوره‌ای است، این محاسبه را بر روی نمایش اولیه MACD به عنوان یک نمودار ترسیم می‌کند. یک خط دیگر نیز که مقدار آن صفر است، مقادیر مثبت یا منفی را برای MACD فراهم می‌کند.

در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها به طور کلی، تفکیک بیشتر بین EMA با 12 دوره و EMA با 26 دوره نشان می‌دهد که حرکت بازار بورس به سمت بالا یا پایین افزایش یافته‌است.

اندیکاتور MACD برای تحلیل واگرایی در بازار بورس

 

پیشنهاد می کنم مقاله روانشناسی بازار بورس و تابلو خوانی حجم معاملات را مطالعه کنید.

 

تفاوت RSI و MACD در آموزش کار با واگرایی

RSI و MACD هر دو اندیکاتور حرکت روند در بازار بورس هستند که رابطه بین دو میانگین متحرک قیمت یک سهام را نشان می‌دهند. MACD می‌تواند به عنوان محرک سیگنال‌های خرید و فروش عمل کند. معامله‌گران ممکن است هنگام عبور اندیکاتور MACD از بالای خط سیگنال، سهام را خریداری کنند و در صورت عبور MACD از زیر خط سیگنال، این سهام را بفروشند.

نکته‌ای کلیدی در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها این است که RSI قصد دارد خرید و فروش بیش از حد را نشان دهد. RSI سود و زیان متوسط ​​قیمت را در یک بازه زمانی مشخص محاسبه می‌کند. دوره زمانی پیش فرض این اندیکاتور 14 دوره با مقادیر محدود از 0 تا 100 است. MACD رابطه بین دو EMA  را اندازه‌گیری می‌کند، در حالی که RSI  تغییرات قیمت را در رابطه با بالا و پایین ترین قیمت اخیر اندازه می‌گیرد.

تفاوت RSI و MACD در آموزش کار با واگرایی

در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتورها، بدانید که این دو شاخص اغلب با هم استفاده می‌شوند تا تصویر فنی و تحلیل تکنیکال کامل‌‌تری از بازار را به تحلیلگران بورس ارائه دهند. این شاخص ها هر دو حرکت در بازار بورس را اندازه گیری می‌کنند، اما از آنجا که عوامل مختلفی را اندازه می‌گیرند، گاهی اوقات موارد متضادی را ارائه می‌دهند که ممکن است گیج کننده باشد.

به عنوان مثالی از آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها، اندیکاتور RSI ممکن است یک مقادیر بالاتر از 70 را در یک دوره پایدار نشان دهد. این نشان می‌دهد که بازار نسبت به قیمت‌های اخیر، بیش از حد به سمت خرید متمایل می‌شود. در عین حال، اندیکاتور MACD نشان می‌دهد که بازار همچنان در روند خرید در حال حرکت است. هر یک از شاخص‌ها ممکن است با نشان دادن واگرایی از قیمت، تغییر روند آینده را نمایش دهند (قیمت در حالی که شاخص پایین می آید، بالاتر می رود یا بالعکس).

 

پیشنهاد می کنم مقاله منابع اطلاعاتی در تحلیل بنیادی (عوامل تاثیرگذار در تحلیل فاندامنتال) را حتما مطالعه فرمایید

 

در کار با واگرایی RSI بهتر است یا MACD

در چند سال گذشته، مطالعات متعدد و تحقیقات آماری مختلف کارکرد این شاخص‌ها را در شرایط مختلف بازار تجزیه و تحلیل کرده‌اند. با نگاهی کلی به یافته‌های این مطالعات، با خیال راحت می‌توان نتیجه گرفت که هر دو اندیکاتور‌ها دارای نقاط قوت خاص خود هستند و بسته به اهداف معاملات و شرایط بازار بورس، انتخاب شاخص مناسب متفاوت خواهد بود.

در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتورها ثابت شده‌ است که RSI، شاخص فنی منتخب در برخی از موقعیت‌های تجاری است و اندیکاتور MACD نسبت به آن در سایر سناریوهای تجاری برتری دارد. همان طور که گفته شد، سیگنال‌های هر نشانگر فنی هرگز نباید استراتژی کلی تجارت شما را تشکیل دهند.

در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها، برای ورود به معاملات باید از سیگنال‌های ترکیبی از چندین شاخص فنی یا روش‌های متعدد معاملاتی استفاده کنید. این کار، به شما اطمینان می‌دهد که معاملات شما احتمال موفقیت بالایی دارند. تصمیم گیری در مورد معاملات صرفاً بر اساس سیگنال‌های یک شاخص، ایده خوبی نیست و ممکن باعث ضرر و زیان شود.

 

پیشنهاد می کنم از مقاله واگرایی در تحلیل تکنیکال – آموزش انواع واگرایی (divergence) بازدید کنید

 

چند کشف جدید در رابطه با واگرایی در اندیکاتورها

چند کشف جدید در رابطه با واگرایی در اندیکاتورها

 

پیشنهاد می کنم مقاله امواج الیوت در تحلیل تکنیکال – شمارش امواج الیوت را مشاهده نمایید

 

واگرایی در اندیکاتور RSI: صعودی یا نزولی  

واگرایی صعودی RSI در  تمام نمودارهای 15 دقیقه‌ای تمام جفت ارزهای فارکس شناسایی شده‌است.

واگرایی در اندیکاتور MACD: صعودی یا نزولی

انحرافات نزولی MACD در نمودار روزانه تمام سهام شاخص CAC40 مشاهده می‌شود.

واگرایی در اندیکاتور CCI: صعودی یا نزولی

واگرایی‌های صعودی CCI در نمودار 1 ساعته، برای همه سهام‌های Euronext شناسایی شده‌ است.

حرکت روند بازار: صعودی یا نزولی

شاخص شتاب صعودی در نمودار 4 ساعته برای تمام سهام SRD فرانسه، بالاتر از سطح 0 است.

 

پیشنهاد ویژه ثروت‌آفرین : فیلتر طلایی بورس

 

واگرایی در اندیکاتورها چیست؟

واگرایی در اندیکاتورها زمانی رخ می دهد که نمودار و اسیلاتور در جهات مختلف یکدیکر حرکت کنند. به عنوان مثال، هر گاه که قیمت یک سهام به قله‌های جدید می رسد و در همان زمان اسیلاتور به سمت پایین حرکت کند، واگرایی بوجود آمده است.

تفاوت RSI و MACD در واگرایی چیست؟

RSI و MACD هر دو بعنوان اندیکاتور حرکت روند در بورس شناخته می شوند. همچنین MACD می‌تواند به عنوان محرک سیگنال‌های خرید و فروش عمل کند. همچنین هنگام عبور اندیکاتور MACD از بالای خط سیگنال، می توان سهام را خریداری و در صورت عبور MACD از زیر خط سیگنال، نسبت به فروش سهام اقدام نمود.

سخن آخر

  • MACD و RSI هر دو اندیکاتور‌های فنی مشهوری هستند که حرکت قیمت سهام یا سایر اوراق بهادار را ردیابی می‌کنند.
  • MACD با کسر EMA 26 دوره‌ای از EMA 12 دوره‌ای محاسبه می‌شود و هنگام کراس بالا از خط سیگنال خود (برای خرید) یا کراس پایین‌ (برای فروش) سیگنال‌های ورود و خروج را صادر می کند.
  • RSI حرکت صعودی و نزولی نمودار را با قیمت سهام مقایسه می‌کند. جایی که سیگنال‌ها بالاتر از 70 درصد باشند خرید بیش از حد بوده و در صورتی که مقدار شاخص زیر 30 درصد باشد، فروش بیش از حد است.

از راهنمایی‌های بالا در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها به دقت استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از تحلیل تکنیکال خود در بازار بورس بگیرید. امیدواریم این مقاله که در ثروت آفرین منتشر شده مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *