رابطه‌ نفت و بیت کوین و بررسی کامل ارتباط آنها

رابطه‌ نفت و بیت کوین مدت‌ها محل بحث برای کسانی بوده است که علاقه‌مند به این موضوع هستند که آیا ارز دیجیتال غالب ارز است یا کالا.

در بازارهای مالی سنتی مانند طلا و نفت خام در زمان‌هایی که نوسانات شدید بر بازار حاکم است به دلیل عدم اطمینان از سرمایه گذاری، معمولاً سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های «منبع امن» می‌روند که عموماً دارای ریسک و بازده کمتری هستند.

معروف‌ترین نمونه دارایی‌های امن کالاهایی مانند طلا و اوراق قرضه کم بازده مانند اوراق خزانه می‌باشد.

طلا به عنوان ذخیره جهانی با ارزش پذیرفته شده و اوراق خزانه توسط دولت عرضه می‌شود که معمولا با افت شدید همراه نمی‌باشد.

در این مقاله همراه با ما باشید تا رابطه‌ نفت و بیت کوین را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آوریم.

چرا رابطه‌ نفت و بیت کوین را باید بررسی کرد؟

قابل پیش‌بینی بودن مهم‌ترین ویژگی است که در رابطه بیت کوین و نفت باید مورد بررسی قرار گیرد.

در خصوص بیت کوین همانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، امکان پیش‌بینی و تحلیل آن از نظر فنی و تکنیکال وجود دارد؛ اما در خصوص  نفت چنین امری تقریبا سخت و با مشکلات همراه است.

درنتیجه رابطه‌ای که میان نفت و بیت کوین باید بررسی کرد باید به گونه‌ای باشد که چنین خلائی که در خصوص تحلیل فنی آن موجود است، پر شود.

به طور مثال در رسانه‌ها بارها نمایش داده شده است که کاهش قیمت نفت به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی در کشورهایی که از جمله تولید‌کننده‌های بزرگ نفت هستند، منجر به جلسات بسیار زیاد برای کنترل قیمت آن شده است.

بر اساس اصل کلی که در “بازار” وجود دارد. هر زمانی که میزان عرضه کالا از میزان تقاضای آن بیشتر باشد، به طور کلی قیمت آن کالا باید کاهش یابد.

چنین اصولی را اما نمی‌توانید درباره ارزهای دیجیتال به کار ببرید. درنتیجه کاربرد اصول اینچنینی در این خصوص غیرقابل استفاده است.

در خصوص ارزهای دیجیتال باید اذعان  داشت که نمی‌توان بسیاری از اصول بازار را به کار برد.

رابطه‌ نفت و بیت کوین

لازم به ذکر است در مواردی که به هر دلیل متفاوتی، ارزش ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم یا بیت‌کوین کاهش می‌یابد و برای افرادی که به استخراج این ارزها مشغول هستند به صرفه نباشد که به فعالیت خود ادامه دهند، قوانینی وجود دارد که می‌تواند ارزش ارزهای دیجیتال را کنترل کند.

به عنوان مثال یکی دیگر از این مواردی که بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد، کاهش میزان پاداشی است که برای استخراج آن در نظر گرفتخ می‌شود و این میزان پاداش هر 4 سال یکبار مورد تغییر و کاهش قرار می‌گیرد.

اتفاقات سیاسی در ارتباط با بیت کوین و نفت

در خصوص رابطه‌ نفت و بیت کوین باید اذعان داشت که قیمت نفت در بازه‌های زمانی متختلف تغییرات بسیاری را تجربه کرده است.

به عنوان مثال از جمله مواردی که بر قیمت نفت تاثیر بسیار می‌گذارد، اتفاقات مختلف سیاسی در سطح جهان است.

اتفاقاتی مانند جنگ‌های جهانی، شیوع بیماری‌های مختلف مانند ویروس کرونا و مداخله مستقیم و غیرمستقیم دولت‌ها.

از اتفاقاتی که به عنوان مثال ذکر شد، اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که ارزش و قیمتی که نفت دارد، تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی است.

اما در خصوص بیت کوین چنین امری تقریبا وجود ندارد یا میزان شدت آن بسیار کمتر است.

اگرچه برخی از دولت‌ها با ممنوع کردن استفاده از بیت کوین به عنوان ارز یا در حالت عکس آن، استفاده از این ارز دیجیتال در موارد مختلف پرداخت، تاثیر در نحوه استفاده و دسترسی به آن در سطح کشور خود داشته‌اند.

اما آنچه که اهمیت دارد این است که ارزهای دیجیتال یا بیت کوین، تحت تاثیر مداخله مستقیم و غیر مستقیم دولت‌ها نیست.

عواملی که در میزان ارزش یا قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار است، مواردی که است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر استخراج آن یا نحوه نگهداری آن ارتباط دارد.

ارزهای دیجیتال با استفاده از دستگاه‌های ماینر استخراج می‌شوند. این دستگاه‌ها میزان انرژی بسیار زیادی را مصرف می‌کنند که این انرژی نیز به طور عمده توسط سوخت‌های فسیلی مانند نفت تامین می‌شود.

درنتیجه نمی‌توان رابطه‌ نفت و بیت کوین را نادیده گرفت و ارتباطی میان این دو عامل ندید.

در خصوص ارزهای دیجیتال و به طور خاص بیت کوین باید اذعان داشت که میزان محدودی از این ارزهای دیجیتال در طول زمان قابل استخراج است و عدد ثابتی در میزان کل آن وجود دارد.

همین عامل سبب می‌شود که ارزش آن در طول زمان افزایش یابد و برخلاف نفت از پیش‌بنی مطمئن‌تری در خصوص افزایش ارزش برخوردار باشد.

چرا رابطه‌ بیت کوین و نفت را باید بررسی کرد؟

بیت کوین یا نفت، کدامیک باید ذخیره‌ شود؟

نفت به عنوان ماده‌ای ارزشمند از سالیان دور مورد استفاده بشر بوده است و امکانات و رفاه بسیار زیادی را برای بشر فراهم کرده است.

نکته‌ای که در استخراج و ذخیره ماده ارزشمندی مانند نفت وجود دارد این است که از پیچیدگی بسیار زیادی برخوردار است.

همچنین نفت از جمله موادی است که در صورت عدم استخراج از بین می‌رود و چاه آن نیز خشک می‌شود.

درنتیجه باید در اولین فرصت آن را استخراج کرد، سپس به صورت خام فروخت یا آن را به دیگر مواد قابل استفاده تبدیل کرد.

ارزهای دیجیتال یا بیت کوین، برخلاف نفت از روش نگهداری آسان‌تری برخوردار است. روش نگهداری ارزهای دیجیتال به صورت نرم‌افزاری در کیف پول‌های مربوطه یا سخت‌افزاری در همان کیف پول‌ها میسر است.

درنتیجه در مکان و زمانی می‌توان از آن استفاده نمود و با توجه به ارزشی که در بازار جهانی دارد، می‌توان از سود آن بهره‌مند شد.

هچمچنین قابل ذکر است که محل نگهداری نفت می‌تواند مورد تهدید قرار گیرد و از میزان امینت بسیار زیادی باید برخوردار باشد.

اما ارزهای دیجیتال را می‌توان با رعایت مفاد ایمنی بسیار آسان‌تر از نفت به گونه ای نگهداری کرد که امنیت آن به خطر نیافتد.

تاثیر قیمت نفت بر بیت کوین

تاثیر قیمت نفت بر بیت کوین

نکته پنهانی که در خصوص ارزهای دیجیتال نهفته است و به آن نیز بسیار کمتر توجه می‌شود، میزان انرژی است که برای تولید شدن نیازمند هستند.

با توجه به سودی که ارزهای دیجیتال در بازه زمانی کوتاه و در حجم بالا تولید کرده‌اند، باید اذعان داشت که مصرف انرژی آن‌ها گاهی فراموش می‌شود یا بسیار نادیده گرفته می‌شود.

با توجه به مطالعات و تحقیقاتی که در سال‌های اخیر در خصوص میزان مصرف انرژی برای تولید ارزهای دیجیتال شده است، می‌توان بیان کرد که مصرف انرژی برای تولید ارزهای دیجیتال از میزان مصرف انرژی کل برخی از کشورها نیز بیشتر شده است.

این مورد زنگ هشداری برای ارزهای دیجیتال است که در کنار تمامی مزایایی که دارند، علاوه بر آسیبی که به محیط‌زیست می‌زنند، زندگی بشر را نیز می‌توانند تحت تاثیر قرار دهند.

انرژی که برای تولید ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین مصرف می‌شود، عمدتا ناشی از سوخت‌های فسیلی مانند نفت است که با تولید کربنی که همراه است، آلودگی شدید محیط‌زیستی را به دنبال خود دارد.

هزینه های زیاد در استخراج نفت

البته باید خاطر نشان کرد همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، استخراج، ذخیره‌سازی و فراوری نفت، فرایندی بسیار پیچیده و با هزینه بسیار بالایی همراه است که این هزینه نیز می‌تواند متغیر باشد و برخلاف پیش‌بینی‌ها عمل کند.

یک پروسه‌ پر هزینه است و همیشه برای شرکت‌های نفتی پیدا کردن راه‌هایی برای افزایش سود یک دغدغه بوده است.

تاثیر قیمت نفت بر بیتکوین

کاهش میزان نفت در سطح جهان، مشکلات مرتبط با انرژی را ایجاد می‌کنند. مشکلات و کمبود انرژی نیز منجر به کاهش تولید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌شود.

درنتیجه در اینجا می‌توان رابطه‌ نفت و بیت کوین را رابطه‌ای مستقیم در نظر گرفت و هر یک بر دیگری تاثیر دارند.

البته برخی از کشورها نیز هستند که میزان هزینه‌ای که برای انرژی دریافت می‌کنند بسیار ناچیز و اندک است.

درنتیجه محل خوبی برای تولید بیت کوین توسط آن کشور یا دیگر کشورهایی است که میزان هزینه بالایی برای مصرف انرژی دارند.

رابطه‌ نفت و بیت کوین

نتیجه‌گیری

امروزه ارزهای دیجیتال منابع بسیار محبوبی هستند که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و تاثیر مهمی در تبادلات مالی در سطح جهان دارند.

نقشی که ارزهای دیجیتال در رفاه بشری تا به امروز داشته است، تقریبا مشابه با نقشی است که نفت برای زندگی بشر داشته است.

هر دو در راستای رفاه بشری بوده‌اند و به زندگی آسان و رفاه بیشتر کمک کرده‌اند. نکته‌ای که در خصوص نفت و بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد این است که در نحوه نگهداری آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد.

رابطه‌ نفت و بیت کوین نیز تحت عوامل مختلف هستند و ارزش آن‌ها در حال نوسان و تغییر است.

البته لازم به ذکر است عواملی که بر قیمت نفت تاثیرگذار است، بسیار متفاوت بوده و می‌‎تواند به صورت مستقیم توسط دولت‌ها تعیین شود. خوشحال خواهیم شد نظر خود را در مورد موضوع این مقاله در قسمت نظرات ثروت آفرین بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *