انواع روش استخراج ارز دیجیتال (cryptocurrency mining)

با توجه به پیشرفت صنعت کریپتوکارنسی، افراد زیادی از این حوزه به روش‌های مختلف کسب درآمد می‌کنند. افراد مختلفی از طریق روش استخراج ارز دیجیتال، درآمد زیادی بدست آورده‌اند. اگر شما هم به فکر کسب درآمد هستید، به جای درستی آمده‌اید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع روش‌های استخراج رمز ارز آشنا کنیم.

در ابتدا قبل از هر توضیحی، باید با عبارت «استخراج رمز ارز» و معنی آن آشنا شویم. چرا افراد زیادی به این روش علاقه‌مندند و دردسرهای آن را تحمل می‌کنند؟ سپس انواع راه‌های استخراج ارز دیجیتال، مزایا و معایب هر کدام و موارد مهمی که باید بدانید را، به شما توضیح خواهیم داد.

در پایان این مطالب، چند مورد از محبوب‌ترین توکن‌ها جهت استخراج، ایمن‌ترین و معتبر‌ترین کیف پول‌ها جهت ذخیره‌سازی کوین‌ها (مانند لجر نانو اس، کوین بیس و ترزور تی) و بهترین و معتبرترین پلتفرم‌های مبادله‌ی رمز ارزها همانند کوین بیس و بایننس را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

استخراج یا ماینینگ رمز ارز چیست؟

در صورتی که بخواهیم روش استخراج ارز دیجیتال را به بیانی ساده مطرح کنیم باید گفت در این فرایند، یک دستگاه با انجام تسک‌های مشخص شده میزان کمی ارز دیجیتال را بدست می‌اورد. این تعریف ساده‌ترین تعریف برای استخراج رمز ارز می‌باشد. اما در ادامه به توضیح بیشتر آن میپردازیم.

فرض کنید صاحب دستگاهی هستید که سکه‌های رمز ارز را استخراج می‌کند. فرش کنید این دستگاه، کامپیوتر یا لپ تاپ شخصی شما است و می‌خواهید بفهمید که چطور می‌توانید به وسیله‌ی دستگاه خود، رمز ارز استخراج کنید.

کامپیوتر شما می‌تواند برای کسب کمترین مقادیر رمز ارز نیز تسک‌های بخصوصی که وجود دارد را انجام دهد. این تسک‌ها به نام گواهی اثبات کار شناخته می‌شوند. هدف از طراحی این گواهی‌ها، ایجاد یک فضای عادلانه برای فعالیت ماینرها در تمام نقاط جهان می‌باشد.

این تسک‌ها نوعی معادله‌ی ریاضی هستند و در صورتیکه قصد استخراج از یک استخر ماینینگ بخصوص وجود داشته باشد، دشواری این معادلات بیشتر خواهد بود. این موضوع باعث برقراری تعادل در استخر می‌شود. همچنین جهت انجام این کار، نیاز به دستگاه‌های قدرتمندتر و عظیم‌تری است.

در هنگام انجام فرآیند استخراج یا ماینینگ، عوامل متعدد دیگری نیز به روی کار می‌آیند. اما در هر صورت سهمی از رمزارزها را در حالتی که دستگاه‌تان در فرایند ماینینگ مشارکت کند، دریافت خواهید کرد.

تا به اینجا به توضیخ مختصر و کوتاهی در ارتباط با مفهوم ماینینگ یا استخراج پرداختیم. اکنون می‌خواهیم به پرسش اصلی شما پاسخ دهیم، چطور می‌توان رمزارز استخراج کرد؟

آشنایی با انواع روش استخراج ارز دیجیتال

چندین راه مختلف جهت استخراج رمز ارزها وجود دارد. اصلی‌ترین روش‌ها را در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم. این روش‌ها به ترتیب آسان‌ترین تا سخت‌ترین، طبقه‌بندی شده‌اند. پس ابتدا با آسان‌ترین روش یعنی استخراج ابری Cloud mining شروع خواهیم کرد.

۱.استخراج ابری رمز ارز

استخراج ابری رمز ارز

استخراخ ابری Cloud mining پرطرفدارترین روش برای استخراج است که زحمت کمی را به همراه دارد. در این روش، شما مقدار مشخصی پول را به شخصی یا تشکیلاتی می‌دهید و دستگاه استخراج رمز ارز او را که با نام ریگ rig شناخته می‌شود، اجاره می‌کنید. درواقع شما به شکل اجاره‌ای، پروسه‌ی ماینینگ را انجام می‌دهید.

در تمام مدت اجاره طبق توافق، تمام درآمدهای ریگ به جز هزینه‌ی برق و نگهداری، به کیف پول ارز دیجیتال شما انتقال می‌یابد.

افراد یا شرکت‌های عرضه کننده‌ی خدمات ماینینگ، تجهیزات فراوان و مزارع متعددی دارند و به خوبی نحوه‌ی استخراج ارز دیجیتال را می‌شناسند.

چرا استخراج ابری محبوبیت فراوانی دارد؟

استخراج ابری به این دلیل محبوب است که افرادی که به هر دلیلی قصد ندارند ریگ مخصوص به خود داشته باشند، می‌توانند امکان فعالیت در این حوزه و کسب درآمد از طریق ماینینگ را داشته باشند.

دو گزینه برای روش استخراج ارز دیجیتال وجود دارد. گزینه‌ی اول: استخراج رایگان، گزینه‌ی دوم: استخراج با پرداخت پول. اغلب افراد به سمت گزینه‌هایی که به صورت رایگان هستند، جذب می‌شوند. اما باید بدانید که گزینه‌های رایگان معایبی نیز دارند. از معایبی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد سرعت بسیار پایین فرایند استخراج، ضوابط مضاعف و … می‌باشد. استخراج پولی ارز دیجیتال به روش استخراج ابری، عموما به شکل زیر انجام می‌شود:

در ابتدا باید یک هاست یا میزبان استخراج ابری آنلاین بیابید. در ادامه پلن‌هایی که توسط میزبان ارائه می‌شوند را بررسی کنید. عموما بین ۴ تا ۵ پلن متنوع و گوناگون وجود خواهد داشت. با توجه به بودجه‌ی خود می‌توانید بین ارزان‌ترین تا گران‌قیمت‌ترین پلن‌ها را، انتخاب کنید. در بعضی از میزبان‌ها، امکان ساخت سفارشی پلن استخراج ابری مختص خودتان نیز وجود دارد.

بعد از پیدا کردن مناسب‌ترین پلن، کافیست که اجاره را به میزبان پرداخت کنید. سپس، کد مختص به کیف پول خود را ثبت کنید. به این ترتیب اولین مراحل استخراج رمز ارز را پشت سر گذاشته‌اید.

تاریخ انقضای قراداد و هزینه‌ها، در پلن‌های استخراجی مختلف، متفاوت است. پلن‌های استاندارد معمولا بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار هستند و از دوسال تا مادام‌العمر بازه‌ی زمانی آن‌ها متغیر است.

شکست در نیم تا یک‌سال پس از شروع به ماینینگ، مورد انتظار است. اما باید بدانید که پس از این تایم سوددهی شما آغاز خواهد شد. اما در کل این موضوع به طور قطع توسط کسی تایید نشده است. علت این موضوع وجود تغییرات شدید قیمت ارزهای دیجیتال است که نوسان را اندک می‌کند.

۲. استخراج رمز ارز از طریق CPU

استخراج رمز ارز از طریق CPU

در روش استخراج از طریق CPU، ابزارهای استخراج رمز ارزها، پردازنده‌های کامپیوتر می‌باشند. با اینکه این روش به عنوان یک روشی عملی مطرح بود، اما در حال حاضر، افراد کمتری از این متد برای استخراج رمز ارز استفاده می‌کنند.

این موضوع به دلایل مختلفی انجام می‌شود. یکی از آن دلایل، کند بودن استخراج به وسیله‌ی CPU می‌باشد. این موضوع باعث می‌شود که شاید حتی ماه‌ها نتوانید درآمدی از این فرایند کسب کنید.

همچنین معمولا این روش مقرون به صرفه نمی‌باشد. شما در ازای پرداخت هزینه‌های گزاف مانند تجهیزات خنک کننده و برق، مقادیر اندکی پول بدست خواهید آورد. شما می‌توانید هزینه‌های خود را اندکی از طریق پیدا کردن محلی با تجهیزات سرمایشی خوب و هزینه برق پایین، کاهش دهید. اما عموما این اتفاق رخ نمی‌دهد.

چرا همچنان از این روش استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود؟

دلیل این موضوع آن است که در این روش، هر فردی می‌تواند به کمک یک کامپیوتر یا لپ تاپ، عملیات استخراج را انجام دهد. شما در این روش فقط به یک کامپیوتر و چند برنامه جهت ماینینگ، نیاز دارید. گرچه انجام این عملیات با با لپ تاپ هم ممکن است، اما به شما توصیه نمی‌کنیم. چراکه لپ تاپ شما در طی عملیات داغ کرده و امکان آسیب آن بالا می‌رود.

استفاده از این روش استخراج بسیار آسان می‌باشد و ماینرهای تازه‌کار به سمت این روش جذب می‌شوند. برخی افراد که به دنبال استخراج هستند، به جزئیات فرایند اهمیتی نمی‌دهند و فقط می‌خواهند هرچه سریع‌تر عملیات را شروع کنند. در این صورت، استخراج با این روش برای چنین افرادی مناسب خواهد بود.

۳. استخراج با کمک GPU

استخراج با کمک GPU

یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین روش استخراج رمز ارز، استخراج از طریق GPU می‌باشد. برای مثال، کلود ماینرها Cloud miner برای ارائه خدمات خود، از ریگ‌های GPU استفاده می کنند. این افراد در زمنه‌ی استخراج حرفه‌ای هستند و ممکن است صدها یا هزاران ریگ استخراج در دست داشته باشند. پس با اطمینان می‌توان گفت که روش انتخابی آن‌ها بهینه و به صرفه می‌باشد.

بهره‌وری بالا و قیمت نسبتا پایین، باعث محبوبیت زیاد این روش شده است. به این نکته توجه داشته باشید که راه‌اندازی ریگ، عموما امری هزینه‌بر ست. اما استخراج با GPU از نظر نیروی کار کلی و سرعت هش، فوق‌العاده است.

به منظور استخراج رمز ارز، ریگ‌های  GPU از کارت گرافیک استفاده می‌کنند. تجهیزات تشکیل دهنده‌ی یک ریگ استاندارد عبارتند از: مادربورد، پردازنده، سیستم خنک کننده، قاب(فریم) و چند کارت گرافیک حدود ۲-۸ عدد.

عددی حدود ۳۰۰۰ دلار هزینه‌ی راه‌اندازی یک ریگ استخراج GPU با طراحی و عملکرد مطلوب می‌باشد. عدد این سرمایه‌گذاری کمی سنگین است، اما نسبت به روش CPU امکان سوددهی آن بیشتر است. اگر شما هم به دنبال روش‌های استخراج می‌گردید، بهتر است به این ریگ‌ها نگاهی بیاندازید.

۴. استخراج با روش ASIC

استخراج با روش ASIC

ای‌سیک یا مدار مجتمع با کاربرد خاص،جهت انجام یک تسک واحد که همان استخراج رمز ارز منظورمان است، طراحی شده است. ای‌سیک‌ها در مقایسه با رقبای خود از جمله ریگ‌های CPU و GPU، قابلیت تولید رمز ارز فوق‌العاده بیشتری دارند و از این سو محبوبیت فراوانی بدست آورده‌اند.

آیا این روش استخراج رمز ارز ایده‌آل‌ترین روش است؟

استفاده از این روش باعث ایجاد مجادلات و اختلاف نظرهای مختلف در کاربران شده است. هنگامیکه نسخه‌ی جدید این دستگاه از طرف کمپانی معرفی شد، بسیاری از کاربران خواستار ممنوع شدن این دستگاه شدن و آشوبی بین فعالان این حوزه به پا شد.

ASICها بسیار بهینه و قدرتمند هست. عملا با وجود این ویژگی‌ها، امکان رقابت با ای‌سیک‌ها وجود ندارد. همچنین این دستگاه باعث می‌شود مشکلاتی در بازار برخی از رمزارزها به وجود آید. به واسطه‌ی این روش، بخش زیادی از درآمدهای رمزارزی، به ماینری با مزرعه ASIC تعلق می‌گیرد. در این حالت، نمی‌توان از ایجاد هرج و مرج در بازار، اجتناب کرد.

بهترین روش استخراج ارز دیجیتال چیست؟

بهترین روش استخراج ارز دیجیتال چیست؟

بعد از بررسی انواع روش‌های استخراج، نوبت به آن می‌رسد که ببینیم کدام روش بهتر است؟

بسته به موقعیت شما، مناسب‌ترین روش برای شما می‌تواند از دیگران متفاوت باشد. آیا مایل به صرف کردن هزینه در ابتدای کار هستید؟ به چه میزان؟ آیا مایل هستید صاحب یک ریگ مخصوص خودتان باشید؟ آیا می‌خواهید به وسیله‌ی ریگ استخراج انجام دهید؟ در صورتی که جواب اینگونه سوال‌ها را بدهید، می‌توانید بهترین روش را انتخاب نمایید.

دو گزینه‌ی محبوب جهت ماینینگ، استخراج به کمک GPU و کلود ماینینگ Cloud mining می‌باشد. در صورتی که اهل ریسک کردن هستید، ای‌سیک می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. در صورتی که تمایلی به استخراج با ریگ‌های استخراج یا دستگاه دیگری ندارید، به شما توصیه می‌کنیم تا از روش کلود ماینینگ یا استخراج ابری استفاده کنید.

کدام رمز ارزها برای استخراج مناسب‌اند؟

انتخاب تجهیزات مناسب جهت استخراج، تابع نوع ارزی که در پی استخراج آن هستید.

کوین‌های پرطرفداری که بیشترین تمایل جهت استخراج را دارند، شامل موارد رو به رو هستند: بیت‌کوین، دش یا اتریوم. البته به این موضوع دقت داشته باشید که پیچیده‌ترین استخراج برای بیت‌کوین می‌باشد. این توکن محبوبیت بسیار بالایی دارد، از این سو ماینرها در سراسر دنیا می‌کوشند تا حتی اگر شده، مقدار کمی بیت کوین بدست آورند. همین موضوع باعث می‌شود تا زمان زیادی را جهت به‌دست آوردن بیت‌کوین منتظر بمانید.

بنابه مواردی که مطرح کردیم، شاید بهترین گزینه برای شما استخراج اتریوم یا دیگر رمزارزهای کمتر شناخته شده می‌باشد. باید با توجه به نوع روش استخراج رمز ارز انتخابی خود، قیمت‌ها را بررسی و نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنید. با تمرین و محاسبات ریاضی، می‌توانید در مدت زمان کوتاهی به حوزه‌ی استخراج رمز ارزها مسلط شوید.

کلام آخر

همانطور که در بالا گفتیم، برای استخراج رمز ارزها راه‌های بسیار زیادی وجود دارد. در این مقاله ما فقط روش‌های عمده را بررسی کردیم. اگر تمایل به استخراج رمز ارز ندارید، می توانید Faucetهای بیت کوین را در نظر داشته باشید. دست شما در این زمینه کاملا باز است.

نکته‌ی مهمی که باید حتما در نظر داشته باشید، ایجاد یک کیف پول رمز ارز دیجیتال است. رمز ارز مورد نظر را انتخاب نموده و با توجه به نوع رمز ارز، کیف پول مناسب آن را انتخاب کنید. توصیه‌ی ما به شما استفاده از کیف پول‌های معتبر و معروف از جمله لجر نانو اس، کوین بیس و ترزور می‌باشد. این ولت‌ها بسیار معروف و قابل اعتماد می‌باشند. در صورتی که با بیت کوین، اتریوم یا لایت کوین سروکار دارید، برای پیدا کردن کیف پول با مشکلی مواجه نخواهید شد. اما اگر به سراغ یک ارز کمتر شناخته شده بروید، نیاز دارید تا جستجوی بیشتری برای یافتن کیف پول مناسب انجام دهید.

اگر در استخراج رمز ارزها مصمم هستید و به دنبال مناسب‌ترین روش استخراج ارز دیجیتال هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از کیف پول سخت‌افزاری می‌باشد. ایمنی و قابل اعتماد بودن این نوع کیف پول‌ها از تمامی انواع کیف پول، بیشتر است.

به این نکته توجه داشته باشید که بهترین و مناسب‌ترین روش، وابسته به منابع و سطح انتظار شماست. پس دقت کافی در هنگام انتخاب داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *