سایت TSETMC چیست؟ (معرفی کامل بخش های دیده بان بازار)

معرفی سایت TSETMCدر این مقاله به معرفی سایت tsetmc  و کاربردهای آن می پردازیم. اگر شما به تازگی وارد بازار کار بورس شده اید قطع به یقین با این سایت آشنایی ندارید و قطعاً به مرور زمان به مراجعه به آن نیاز پیدا می کنید از این رو جهت کسب اطلاعات کافی بهتر است این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم تحلیلگران بازار بورس و سرمایه‌گذاران میتوانند با مراجعه به سایت tsetmc فرایند معاملات و معاملات سهامداران بازار را از همان ابتدا تا انتهای زمان معاملات مشاهده کنند.

سایت tsetmc چیست؟

سایت tsetmc به معنی  مدیریت فناوری بورس تهران می باشد که برای دسترسی سرمایه گذاران در بازار بورس ایران به اطلاعاتی مانند شاخص بورس، حجم معاملات، وضعیت و قیمت روز نماد ها ساخته شده است.

بر اساس استاندارد ISO9001-2008 سامانه مدیریت کیفیت بهبود پیوسته فرآیندها و فعالیت‌های خود و بهبود کیفیت خدمات و همچنین افزایش رضایت مشتریان بازار سرمایه از اهداف اصلی این شرکت یعنی مدیریت فناوری بورس تهران می باشد.

 

معرفی قسمت های مختلف سایت tsetmc

معرفی قسمت های مختلف سایت tsetmc

به محض اینکه وارد سایت tsetmc می شوید با یک صفحه مواجه می شوید که اگر به بالای صفحه توجه کنید مشاهده می‌کنید که این سایت از قسمت‌های مختلفی برای ارائه بهتر خدمات به کاربران تشکیل شده است.

که این قسمت ها عبارتند از بورس اوراق بهادار تهران، بورس انرژی ایران، در یک نگاه، صندوق های سرمایه گذاری و بورس کالا و شبکه کدال می باشد که با کلیک کردن بر روی این گزینه ها می توانید به اطلاعات قسمتی از بازار دسترسی پیدا کنید.

در قسمت بالا سمت چپ این سایت هفت زبانه وجود دارد که دسترسی شما به قسمت های دیگر را فراهم می سازد. “جستجوی نماد” و “دیده ‌بان‌ بازار” از مهم‌ترین قسمت‌های این زبانه ها است که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

معرفی  زبانه های سایت tsetmc در یک نگاه

با کلیک کردن روی زبانه tsetmc شما می ‌توانید به خانه سایت دسترسی پیدا کنید و اطلاعات کلی را می توانید مشاهده کنید.

 

بررسی کردن زبانه بورس اوراق بهادار تهران در سایت tsetmc

در این قسمت به کاربرد و بررسی زبانه بورس اوراق بهادار در سایت tsetmc می پردازیم.

این زبان به 8 زبانه تقسیم می شود زمانی که شما به اولین زبان مراجعه می‌کنید می ‌توانید به اطلاعات کلی آن دست پیدا کنید و در زبان های بعدی جزئیات را می توانید مشاهده کنید.

  • زبانه شاخص:

در این زبانه مراجعه کنندگان می توانند اطلاعاتی را که با شاخص ها و نمودارها بهترین گروه های صنعت مرتبط است را مشاهده نمایند.

  • زبانه قیمت:

اطلاعات مربوط به قیمتهای نماد شرکتهای بورسی مانند بیشترین افزایش قیمت و کاهش قیمت نماد ها را در این زمان می توانید مشاهده کنید. البته اطلاعات دیگری مانند حق تقدم های بورسی و معاملات عمده نمادهای بورسی ابزارهای نوین مالی را نیز در این زبانه می توانید مشاهده کنید.

  • زبانه عرضه و تقاضا:

برای مشاهده برترین عرضه و تقاضا به این زبان هم می توانید مراجعه کنید و سنگین ترین صف های مربوط به خرید و فروش نمادها را مشاهده کنید.

  • زبانه مشتقه و آتی:

تحلیل گران و سرمایه گذاران بازار بورس با مراجعه به زبانه مشتق و آتی می توانند به اطلاعات ارزشمندی مانند عرضه و تقاضای آتی، ارزش معاملات عرضه و تقاضای اختیار معامله، حجم معامله، پیام های ناظر بازار و عرضه و تقاضای اوراق بدهی و همینطور عرضه و تقاضای اختیار تبعی دسترسی داشته باشند.

  • زبانه افزایش و تغییرات:

اگر میخواهید اطلاعاتی در رابطه با بیشترین حجم و ارزش معامله تعدیلات قیمتی تغییرات ارزش بازار و افزایش سرمایه ها کسب کنید می توانید به زبان  افزایش و تغییرات مراجعه کنید.

  • زبانه نمادهای مشمول تعلیق:

با بیان علت نماد معلق را می توانید مشاهده کنید.

  • زبانه اطلاعات:

در این زبان هم می ‌توانید تمامی موارد بالا را به صورت یکجا مشاهده کنید.

زبانه فرابورس ایران در TSETMC

زبانه فرابورس ایران در TSETMC

زبانه فرابورس ایران از ۱۰ زبانه تشکیل شده اند که تعداد 7 زبان آن بسیار شبیه به بورس اوراق بهادار است و سه زبانه دیگر آن به نام های بازار پایه، مشتقه و شرکت‌های کوچک و متوسط میباشند.

زبانه شرکت های کوچک و متوسط در فرابورس ایران:  شرکت های دانش بنیان و شرکت‌ های رشدی را می ‌توانید در این زبانه مشاهده کنید.

  • زبان بازار پایه ی فرابورس:

مشاهده نمادهای پربیننده تابلو نارنجی، قرمز و زرد را در این زبانه به همراه اطلاعات قیمتی آنها می توانید مشاهده کنید.

  • زبانه مشتق معاملات در فرابورس:

اختیار عرضه و تقاضا و معامله آن همراه با قیمت و حجم آن را در این زبانه می توانید مشاهده کنید.

زبانه بورس انرژی در سایت TSETMC

  • زبانه بازار فیزیکی فرابورس:

منظور از بازار فیزیکی گاز نفت و سایر حامل های انرژی می باشد که می توانید در این زبان به اطلاعاتی مانند تاریخ عرضه های مربوط به این بازار که شامل عرضه های انجام شده، عرضه های پیش رو، عرضه های در حال بارگذاری و عرضه های مازاد را به همراه قیمت و حجم و تاریخ عرضه های مربوط به این بازار را مشاهده کنید.

  • زبانه فرابورس در عمده فروشی برق:

در این زبان مراجعه کنندگان می توانند اطلاعاتی مانند اطلاعات مربوط به پیام های ناظر، بهترین قیمت عرضه و تقاضا و فهرست معاملات را مشاهده کنند.

  • زبانه سلف استاندارد در فرابورس:

در این زبانه قراردادهای سررسید شده و فعال مربوط به صرف را می توانید رصد کنید.

  • زبانه سایر اوراق بهادار قابل معامله در فرابورس:

برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اوراق گواهی ظرفیت قابل معامله را در این زبانه می توانید مشاهده کنید و به آن مراجعه کنید.

  • زبانه مظنه یابی در فرابورس:

نرخ ارز هایی که انجام شده و پیش رو می باشد در این زبانه درج شده است.

زبانه شکل کدال در سایت TSETMC

گزارش هایی را که از طرف شرکت های بورسی به سامانه کدال ارائه شده را می توانید در زبانه یعنی شبکه کدال در سایت TSETMC دسترسی داشته باشید.

زبانه صندوق های سرمایه گذاری در TSETMC

در سایت TSETMC با مراجعه به زبانه صندوق های سرمایه گذاری اطلاعات مربوط به صندوق های سرمایه گذاری را می توانید مشاهده کنید.

زبان بورس کالا در سایت TSETMC

در سایت  TSETMCزبانه بورس کالا شامل عناوینی مانند: صندوق های کالایی، نمای بازار آتی، سلف استاندارد، گواهی سپرده کالایی، پیام ناظر، اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی، معاملات بازار فیزیکی، نمای بازار-اختیار معامله، اعلانات و اطلاعیه ها و قیمت نماد های فیزیکی تشکیل شده است.

در سایت TSETMC کاربرد نمایش فهرست چیست؟

سهامداران فعال و تغییر مالکیت حقوقی و حقیقی ها از نمونه اطلاعاتی می باشد که در این بخش یعنی، نمایش فهرست، در سایت  TSETMCمی‌توانید مشاهده کنید و یا آن را به صورت فایل اکسل دانلود کنید. با مراجعه کردن به این قسمت می‌توانید مثبت و یا منفی بودن گروه ها را در یک صنعت و همچنین مقایسه شرکت ها را نیز مشاهده کنید.

گزینه زبان ها و کاربرد آن 

در گوشه بالا سایت سمت چپ بعد از گزینه، نمایش فهرست، شما می توانید گزینه، زبان ها، را مشاهده کنید.  با توجه به اینکه سایت مدیریت فناوری بورس تهران به زبان های مختلفی طراحی شده از این رو شما با مراجعه به این بخش می توانید زبان را تغییر دهید.

گزینه خانه و کاربرد آن 

بعد از گزینه” زبان ها” گزینه “خانه” را میتوانید مشاهده کنید خانه همان صفحه اصلی سایت است.  با کلیک روی این گزینه تحت عنوان میانبر  به صفحه اصلی یا خانه باز می گردید.

کاربرد گزینه “دیده دیده بان 

گزینه دیده بان از مهمترین بخش های این سایت به شمار می رود و می توان گفت یکی از پربازدیدترین بخش سایت TSETMC، دیده‌بان می‌باشند اطلاعاتی مانند تعداد حجم و میزان تغییرات ارزش و قیمت را در این بخش میتوانید مشاهده کنید.

زمانی که وارد صفحه “دیده بان” می شوید در بالای صفحه ۹ زبان را مشاهده می کنید عنوان این زبانه ها عبارتند از:  مرتب سازی، مشاهده سریع، تنظیم ها، خروجی و جستجو می باشند.  مراجعه کنندگان سایت  با استفاده از زبانه “قالب نمایش” می توانند برای مشاهده اطلاعات برای خود قالب شخصی ایجاد کنند و یا نحوه مشاهده اطلاعات را تغییر دهند و به صورت کلاسیک، سطری و کارتی  مشاهده کنند.

  1. زبانه جستجو: جزئیات بیشتری از نماد مورد نظر را در این زبانه می توانید بیابید.
  2. زبان تنظیم ها: می توانید در این زبانه تنظیم کنید که برای شما چه اطلاعاتی نمایان شود.
  3. زبانه مرتب‌سازی: در این زبانه می‌توانید اطلاعاتی را که بر اساس اولویت شما می باشد مرتب سازی کنید.
  4. زبانه مشاهده سریع: افرادی که می‌خواهند صفحه دیده بان را به شکل تمام صفحه با تمامی اطلاعات مشاهده کنند به این زبانه نیاز دارند.
  5. زبانه فیلتر: در زبانه های گزینه دیده بان، زبان فیلتر یکی از پرکاربردترین زبان ها می باشد زیرا در این زبانه فیلترهایی را که خودتان تهیه کرده اید یا  فیلترهای آماده را میتوانید در این بخش وارد کنید.
  6. زبانه خروجی: اگر قصد دارید که اطلاعات موجود در زبانه دیده بان را به صورت فایل اکسل یا HTML دانلود کنید می توانید به این زبانه مراجعه کنید.  شما با کلیک انتخاب هر یک از نمادها می‌توانید اطلاعات دقیق مربوط به آن را در سمت چپ دیده بان به شکل ستونی مشاهده کنید.

کاربرد گزینه “جستجو هر نماد

با کلیک بر روی این گزینه افراد می توانند در قسمت سمت چپ بالای سایت شکل ذره بین را در بررسی وضعیت نماد مورد نظرشان مشاهده کنند. بعد از پیدا کردن نماد مورد نظر صفحه ای را با سه بخش اصلی مشاهده می کنند که در سمت راست آن ها اطلاعات کلی نماد که شامل ارزش بازار وضعیت نماد حجم معامله، قیمت پایانی و ارزش معاملاتی را مشاهده کنند.

همچنین می توانید اطلاعاتی را  مانند حجم مبنا و سهم شناور، تعداد سهام و میانگین حجم ماده نماد مورد نظر خود را در وسط صفحه مشاهده کنید.

در این مقاله سعی کردیم شما با سایت TSETMC و کاربرد آن و برخی از زبانه های آن آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *